Tijdens het begeleiden van een inkooptraject vraag ik zoveel mogelijk transparantie in prijzenbladen. Als er een discussie ontstaat, dan weet ik in ieder geval waar ik het over heb. Zo kan ik de tegenargumenten makkelijk weerleggen. Van de inschrijver verwacht ik dan wel dat hij of zij de waarheid toont in de prijzenbladen.
Waardevol
In de wereld van inkooptrajecten is transparantie van onschatbare waarde. Het geeft namelijk een stevige basis voor eerlijke gesprekken en betrouwbare relaties tussen mijn opdrachtgevers en de leveranciers.
Open communicatie
Transparantie bij inkooptrajecten gaat over het open en eerlijk delen van informatie tussen inkopers en leveranciers. Met zoveel mogelijk informatie in prijzenbladen, zorg je dat alle partijen op de hoogte zijn en blijven. Wordt er ineens een prijs verhoogd? Dan kun je er een discussie over voeren.
Transparantie
Ook krijgt de inkoper een goed inzicht in de kostenopbouw. Verschillende aanbiedingen vergelijk je op deze manier objectief. Om verwarring en misverstanden zoveel mogelijk te voorkomen.
Waarheid
Maar, alleen transparantie is niet voldoende. Ook de waarheid speelt een belangrijke rol in inkooptrajecten. Het is van groot belang dat inschrijvers eerlijke informatie verstrekken in de prijzenbladen, zodat inkopers kunnen vertrouwen op deze informatie. Wordt de waarheid niet duidelijk gecommuniceerd? Dan zorgt dat voor verkeerde beslissingen, vertraging van het proces of soms zelfs juridische geschillen.
Opbouwen
Vertrouwen is essentieel bij succesvolle inkooprelaties. Is er twijfel? Dan is het heel ingewikkeld om nog iets op te bouwen samen.
Vertellen de inschrijvers de waarheid in de prijzenbladen?
Dan heeft dit meerdere positieve effecten:
- Eerlijke concurrentie. Iedereen heeft immers gelijke kansen.
- Inkopers komen niet voor verrassingen te staan. Want er zijn geen verborgen of onvoorziene uitgaven.
- Inkopers nemen weloverwogen beslissingen.
- Het verbetert de reputatie van de inschrijvers zelf.
Begrip
Het is belangrijk om transparantie en waarheid te begrijpen. Het gaat namelijk verder dan eerlijke concurrentie en het nemen van de juiste beslissingen. Het draagt bij aan de opbouw van goede, stevige, langdurige relaties tussen de inkopers en de leveranciers. Eén van de KPI’s waar Social Facility voor staat. Met vertrouwen zorg je voor een succesvolle samenwerking. Waarbij open communicatie, het delen van kennis en het oplossen van problemen de sleutel zijn.
Altijd durende cyclus
Het bereiken van volledige transparantie en waarheid is een proces dat continu gaande is. Inkopers en inschrijvers moeten bewust zijn van de impact van hun acties en de besluiten die ze nemen voor een inkooptraject. Inkopers zorgen voor duidelijke communicatie enerzijds. Inschrijvers streven naar eerlijkheid in hun prijzenbladen.
Ik geloof dat bij elke branche, in elke sector en in elk vakgebied transparantie en waarheid dé basis vormen voor een stabiele, stevige en toekomstbestendige samenwerking. Het is net als in je privé leven, je wil je graag omringen met mensen waar je op kan bouwen. Stabiliteit is voor iedereen een belangrijk onderdeel om je te kunnen ontplooien en ontwikkelen. In mijn bedrijf is dat niet anders. Ook ik ben altijd op zoek naar de juiste mensen voor een stevig fundament. Voor mijzelf, voor mijn naasten, maar zeker ook voor mijn opdrachtgevers.
Volgende maand kun je deel twee lezen. En dan vooral, hoe de eerlijke begeleiding van Social Facility eruit ziet.
Voor nu gun ik jou een duurzame, liefdevolle toekomst samen met Social Facility. En dat kan, door contact op te nemen met mij, Leon:
Leon@socialfacility.nl | www.socialfacility.nl | 06 39 32 98 45