Vorige week schreef ik op LinkedIn over het tactisch advies in de facilitaire wereld. En dan vooral over beslissingen nemen op de korte termijn. Vaak gaat het om een probleem dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Of om nieuwe technologieën. Want hoe pas je die goed toe? En hoe kun je verbeterprocessen een tactische gedachtegang geven? In dit blog richten we ons nu op strategisch advies in de facilitaire wereld. Hier maak ik nou eenmaal meer gebruik van. Social Facility gaat duurzaam te werk en daarmee kijk ik veelal naar lange termijn oplossingen.

Vaak ontstaat tactisch advies door een strategische keuze

De kwaliteitsmeting is daar een goed voorbeeld van. De inspecteurs komen niet om te controleren, maar om de kwaliteit te verbeteren. Dit is een hele andere mindset. Zij hebben jarenlange ervaring in de schoonmaak. Ze komen dus echt wat brengen bij de schoonmakers en hun leidinggevenden. Een unieke vorm van werken hebben we op deze manier gecreëerd. Het geeft inzicht in wat er speelt op de korte termijn. Maar door het regelmatig in te zetten en te blijven gebruiken, creëer je ook juist veel kwaliteit voor de lange termijn. 

Tactisch advies

Voordat we verder gaan op strategisch niveau, is het nodig om nog kort te vertellen over de tactieken in de facilitaire wereld. Het zijn veelal problemen waar snel een oplossing voor moet komen:

  • Processen die nu een optimalisatie nodig hebben.
  • Technologische ontwikkelingen die je nu moet implementeren.
  • Samenwerkingen die stroef lopen.
  • Afdelingen die niet lekker werken.
  • Communicatie die misverstanden veroorzaakt.

Gewoon wat voorbeelden om voor jou een beeld te schetsen.

Strategisch advies is een keuze

Het uitbrengen van advies begint dus eigenlijk altijd met een strategische keuze. Waarom doe je dit? En op welke manier? Een adviseur zoals ik, helpt om facilitaire doelstellingen te formuleren. Ook werk ik mee aan het optimaliseren van processen en beheersen van kosten. Allemaal onderdelen die de strategie van een organisatie vormen.

Waar het allemaal wel niet om draait

Het zijn best veel onderwerpen die in de facilitaire wereld de revue passeren:

  • Zo kan het gaan om huisvesting; zoals de locatie of de inrichting.
  • Inkoop; het beleid en de processen van diensten of producten.
  • Beheer; van middelen en systemen.
  • En/ of dienstverlening; met name de kwaliteit hiervan.

Een goede koers bepalen

Het gaat er dus om dat ik als expert, in staat ben om strategische doelstellingen om te buigen naar concrete maatregelen. Ik heb een brede kennis over de gehele branche. Dit helpt om elk probleem, elke strategie, elke maatregel in kaart te brengen en de juiste richting op te bewegen.

Speciaal voor zorgorganisaties

Vaak word ik gevraagd om mee te denken over bepaalde keuzes. Zo was ik laatst bij een zorgorganisatie. Zij vroegen mij om een aanbesteding te verzorgen. Op strategisch niveau hadden ze al bepaald dat er elke vier jaar een aanbesteding moet komen.

Uit de praktijk

Als deze vraag bij mij terecht komt ga ik eerst met ze in gesprek. Ik kwam er al gauw achter dat deze opdrachtgever helemaal niet wil aanbesteden. Dus we moesten weer even een paar stappen terug met elkaar en opnieuw naar de tekentafel. Ik onderzocht met ze waarom zij nou de dingen doen zoals ze die nu doen.

Beleid  uitvoeren

Vaak heeft een organisatie ooit gekozen voor een bepaald beleid of een specifieke manier van werken. Tijdens een goed gesprek met mij kan er uitkomen dat dit prima is en dat ze op deze voet verder kunnen. Maar eigenlijk merk ik veel vaker dat het beter is om een andere koers op te gaan. Moet er eigenlijk wel een aanbesteding komen? En zo ja, op welke wijze gaan we dat dan samen doen? Gaan we voor de best value of een traditionele? Europees of juist niet? Allerlei afwegingen waar opdrachtgevers advies bij kunnen gebruiken van een expert.

Ga voor meer efficiëntie

Met gedegen advies op strategisch niveau wordt jouw organisatie veel efficiënter ingericht. Je doelstellingen sluiten weer feilloos aan bij de missie en visie van jouw organisatie. Dit is kwaliteit verhogend en op de lange termijn kostenbesparend. Ik wil iedereen namelijk heel graag vooruit helpen in het maken van de juiste keuzes. Een opdrachtgever op dezelfde voet verder te laten gaan, terwijl dat niet verstandig is? Dat kan ik niet.

Zijn er bij jou veel twijfels over de manier van werken? Denk je dat het allemaal ook anders zou moeten kunnen? Beter of sneller misschien? Of kan je je vinger er niet precies opleggen? Wat er ook speelt bij jouw organisatie, het is goed om mij eens mee te laten kijken:

Leon@socialfacility.nl | 06 39 32 98 45 |Oplossingen – Social Facility