Jij en ik. We hebben iets met elkaar gemeen. Namelijk dat we allebei graag in een schone omgeving werken. Dan presteren we nou eenmaal vele malen beter. Waar we dan weer in verschillen is dat jij op een andere plek werkt dan ik. Een andere functie hebt misschien wel. Dus jij hebt andere eisen aan jouw omgeving dan dat ik dat heb.

Koester collega’s

Om toch beide ruimtes schoon te houden, heb je schoonmaakmedewerkers nodig. Die weten hoe ze per ruimte op een efficiënte manier kunnen werken. Zodat alles proper en schoon blijft. Hoe die dat doen is voor jou niet zo van belang. Als het maar gebeurt zoals is afgesproken in het contract. Én alles schoon is natuurlijk.

Ken jij jouw schoonmaker?

Maar weet je eigenlijk wel hoe jouw schoonmaakmedewerker heet? Maakt hij of zij deel uit van het bedrijf? Begroet je ‘m vriendelijk? Mag hij of zij mee naar teamuitjes? En wat gebeurt er als jij jarig bent? Trakteer jij jouw schoonmaakmedewerker dan ook op taart? Of mag hij/zij de boel vooral opruimen naderhand?

Werkgeluk voor iedereen

Want een basisbehoefte van elke medewerker is waardering en respect. Een dank je wel of een compliment is al snel gemaakt. Een praatje of gewoon hallo zeggen en de persoon bij de naam noemen. Dat maakt een wereld van verschil. Voor jou een kleine moeite, voor de schoonmaakmedewerker een enorm groot gebaar. Hij of zij wordt gezien. Eén van de belangrijkste onderdelen van geluk, maar van werkgeluk wel in het bijzonder.

Houd je schoonmaakmedewerker in het bedrijf

Op dit moment is het zelfs zo dat er steeds meer tekorten zijn op de arbeidsmarkt. Ook in de schoonmaakbranche hebben we te maken met steeds meer werkplekken die niet opgevuld worden. Het is dan heel belangrijk om de schoonmakers die er zijn, te houden. We moeten voorkomen dat de medewerker weg gaat, omdat er ergens anders een bedrijf is waar het leuker is. Fijner werkt. Meer waardering is of meer in je geïnvesteerd wordt.

De beleving van de schoonmaakmedewerker

Bij kwaliteitsmetingen bevragen we de beleving van de opdrachtgevers. Eigenlijk is het nu ook heel belangrijk om die van de schoonmaker erin mee te nemen. Zijn er punten van verbetering? Dan zetten we die meteen in gang. Zodat ze zich gehoord voelen en zien dat we hen serieus nemen. “We zijn blij met jullie en we willen jullie houden,” is het sein wat we hiermee afgeven.

De vraag omgekeerd

Zo was ik laatst op bezoek bij een schoonmaakbedrijf om te vragen of ze mee wilden doen met een aanbesteding. Zij gaven mij de vraag terug en zeiden: “waarom zou ik voor jouw klant gaan werken? Je vraagt mij om een aanbieding te doen, maar waar zit de meerwaarde voor mij?”

Winst te behalen

Bij aanbestedingen doen schoonmaakbedrijven hun best om de winnende partij te worden. Bij deze vraag stond ik eerder niet snel stil. Want inderdaad, er moet voor alle partijen winst te behalen zijn. Niet alleen financieel, maar juist voor alle betrokkenen binnen hun eigen bedrijf. En de schoonmakers in het bijzonder.

Een match of toch niet?

We moeten ons er bewust van zijn dat niet elk schoonmaakbedrijf past bij elke opdrachtgever. Dat we kijken naar de betrokken mensen die er moeten gaan werken. Dat zij tot hun recht komen. Is dat het geval? Dan kan het schoonmaakbedrijf een goede aanbieding gaan doen die past bij de opdrachtgever. Maar is dit niet het geval en lijkt het op voorhand al geen goede match te zijn? Dan is het goed om hier open over te zijn met elkaar. Jij als opdrachtgever geeft het tijdens een aanbestedingsproces vaak al aan. Maar een schoonmaakbedrijf mag hier natuurlijk ook duidelijk over zijn.

Samen met Social Facility presteer je beter

Zowel kwaliteitsmetingen als aanbestedingen begeleid ik graag. Op mijn eigen manier. Die transparant is en waarbij iedere betrokkene eerlijk en open kan vertellen hoe hij of zij erin staat. Ik luister graag en denk ook mee buiten de kaders. Dat maakt dat een samenwerking met Social Facility verder gaat dan de gebaande paden. Wil je er eens over sparren? Bel of mail mij voor een afspraak:

Leon@socialfacility.nl | 06 39 32 98 45 | www.socialfacility.nl

In ons mini magazine besteden we ook regelmatig aandacht aan dit onderwerp. Abonneer je nu gratis: Social Facility magazine – Social Facility