Maar waarom dan? In onze LinkedIn post van vorige week schreef ik al dat onze branche altijd te maken heeft met mensen. Daardoor is het kunnen samenwerken met alle soorten disciplines van groot belang. Het raakt de essentie van ons werk en van onze dienstverlening. Ik durf daarom wel te stellen dat interdisciplinair samenwerken de sleutel is tot succes.
De veranderingsgolf
Zoals het heel kenmerkend is voor de tijd waarin we nu leven. Is ook de facilitaire wereld voortdurend in beweging. En die beweging maakt dat alle processen en wetgevingen de hele tijd veranderen. Alle nieuwe technologieën zorgen ervoor dat we flexibeler moeten zijn dan ooit tevoren.
Interdisciplinair samenwerken is de toekomst
Het kan ervoor zorgen dat de technologie banen laat verdwijnen. Die angst heerst onder de mensen, omdat robots het dreigen over te nemen. Aan de andere kant zijn mensen altijd nodig. Zeker in de schoonmaak. Maar dan moeten we dus wel gaan samenwerken met elkaar. En de expertise van een ander gebruiken wanneer we dat nodig hebben. Op tijd om hulp vragen dus.
De voordelen van interdisciplinair samenwerken
Interdisciplinair samenwerken betekent vooral dat allerlei professionals, van verschillende afdelingen, met elkaar werken aan één doel. De voordelen hiervan? Ik zet het even voor je op een rij:
- Door het delen van kennis kunnen er nieuwe en betere oplossingen komen voor schoonmaakproblemen.
- Je optimaliseert processen. Dat bespaart je heel wat tijd.
- Je verbetert de kwaliteit.
- En daarmee wordt de beleving van de klant een heel stuk positiever.
Gebruik vaker elkaars expertise
Meer met elkaar samenwerken dus. De hoofden vaker bij elkaar. Gebruik maken van andere afdelingen, waar wel de expertise ligt die jij op dat moment even mist. Dat is de toekomst voor de schoonmaakbranche. Samen til je jouw bedrijf naar een veel hoger plan. En daar hoef je eigenlijk maar weinig voor te doen. Het is vooral een mindset die om moet. Het realiseren van een andere manier van werken dan je voorheen misschien gewend was.
Nieuwe werkcultuur
Dat niet alleen. De cultuur binnen jouw bedrijf verandert. Het wordt ineens veel opener. Een plek waar mensen elkaar opzoeken. Met elkaar samenwerken. Dit heb je natuurlijk niet meteen gerealiseerd. Dit gaat voetje voor voetje. Maar gelukkig is bewustwording de eerste stap naar verandering.
Blijf het personeel trainen
Het investeren in opleidingen en trainingen blijft heel belangrijk. Om de kennis die er is te houden, te verbeteren en met de tijd mee te laten gaan. Dit betekent dus niet dat elke afdeling dezelfde trainingen moet gaan volgen. Nee, je gaat individueel kijken wat de medewerker kan bijdrage aan een team. Die professional(s) zet je vervolgens in op andere afdelingen waar hij of zij nodig is op dat moment.
Leidt het in goede banen
Dus je moet kennisdeling en communicatie ontzettend goed weten te faciliteren. Om deze cultuuromslag in goede banen te leiden en optimaal gebruik te maken van de interdisciplinaire samenwerking.
En tot slot vier je natuurlijk samen de successen
Zo hebben wij bij Social Facility af en toe pizza avonden. Dan komen alle mensen die samenwerken met mij bij elkaar. We hebben goede gesprekken, maken grappen, we leren elkaar kennen en dat tezamen met heerlijk eten en drinken. Dit is echt een aanrader voor jouw organisatie.
Natuurlijk is een interdisciplinaire samenwerking niet zomaar geboren
Zeker in het begin zal het gepaard gaan met uitdagingen. Alleen zijn we nu op een kantelpunt dat we wel moeten samenwerken met elkaar. Om het hoofd te bieden tegen de veranderingen, de wetten die steeds strenger worden en de technologieën die zo ontzettend hard gaan.
Alleen ga je misschien snel, maar samen kom je verder. Ik kan het je niet vaak genoeg zeggen.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Mail of bel mij dan nu even. Ik kijk heel graag met je mee:
Leon@socialfacility.nl | www.socialfacility.nl | 06 39 32 98 45
Lees nu ook onze klantcases over samenwerken met Social Facility: Klant cases – Social Facility