In 2012 begon ik voor mijzelf en richtte Social Facility op. ‘Social’ staat voor het sociale aspect uit de branche en hoe ikzelf naar de markt kijk. Ik vind namelijk dat het in de facilitaire branche echt om de mensen gaat. Om dit extra kracht bij te zetten ondertekende ik de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit past namelijk precies bij wie ik ben en hoe ik naar het werkveld kijk. In 2018 startte ik mijn tweede onderneming. Een platform die het negatieve imago rondom schoonmaak doorbreekt. Daarmee laat ik nogmaals zien hoe belangrijk ik het vind dat er goed aan de schoonmaakmedewerkers wordt gedacht. Want ik ben er voor hen allemaal. Toch was daar ineens de melding van Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hoe dat toch kan?

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Bij Social Facility voldoen we dus aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (CVM). Dat is een hele belangrijke voor ons. Want deze is bedoeld om de omstandigheden van het schoonmaakpersoneel te verbeteren en de kwaliteit van de schoonmaakdiensten te waarborgen. Bij Social Facility houden we rekening met de markt zoals die nu is. Daarmee zetten we ons volledig in voor de schoonmaakmedewerkers. Zodat zij hun werk eerlijk, veilig en tevreden uit kunnen voeren.

Waarom de code belangrijk is

CVM kwam namelijk tot stand door grote stakingen van schoonmakers in 2008. De arbeidsomstandigheden waren bar en bar slecht. En de lonen waren veel te laag. De stakingen waren succesvol. Daardoor wordt de code nu serieus gehandhaafd:

  • De lonen zijn veel meer gestegen.
  • De schoonmakers weten veel beter wat hun rechten en plichten zijn. Daar worden ze nu van op de hoogte gesteld.
  • Schoonmaakbedrijven hebben een sociaal en arbeidsomstandighedenbeleid, daardoor kunnen ze transparanter werken.
  • De arbeidsomstandigheden zelf zijn vele malen beter geworden.

Dus wie dit keurmerk draagt, is sociaal en heeft het goed geregeld voor het personeel. Zo weten de schoonmakers zelf ook goed bij welk bedrijf ze kunnen aankloppen voor een eerlijke behandeling.

Nu even terug naar dat ene, onverwachte bericht:

Ik mocht een traject op een scholengemeenschap begeleiden. Daarbij heb ik een prijsstelling aangehouden van 70% kwaliteit en 30% prijs. Soms kan dit lager uitvallen, maar zeker nooit hoger. Dan neem ik de opdracht namelijk niet aan. Naast dat ik in dit traject dus het bodembedrag mee gaf, is er ook nog een plafondbedrag. Tussen die twee is er ruimte van 15%. Zo heb je dus voldoende gelegenheid om die extra kosten, van bijvoorbeeld huisvesting, door te berekenen.

Verklaar je altijd nader

In de concept- overeenkomst en concept- wachtkamerovereenkomst bevestigde ik dat de prijs twee jaar vast moest staan. Ik ging er helemaal vanuit dat het voor iedereen duidelijk was dat dit om de algemene kosten ging. Ik was me dus van geen kwaad bewust. In de Nota van inlichtingen kreeg ik hier toch vier vragen over. Dat is niet erg, want daardoor kreeg ik de kans om me extra te verduidelijken. Maar daar kwam ook ineens de CVM om de hoek kijken. Zij vroegen zich af hoe ik dat zag in tijden van enorme stijgingen in de CAO schoonmaak.

Oei

Toen kreeg ik het even benauwd. Het is nooit mijn intentie geweest om iets belangrijks als de CAO te negeren. Sterker nog, dat zou ik nooit, maar dan ook nooit doen. De waarden van mijn bedrijf liggen juist bij de mensen uit de branche. Bij de schoonmaakmedewerkers. Voor hen maak ik mij altijd hard. Dus deze, soort van, tik op de vingers, voelt daardoor extra pijnlijk. Want natuurlijk gaan alle CAO verhogingen in de schoonmaak gewoon door. En mogen ze worden doorbelast op het moment dat ze worden doorgevoerd. De beperking was uitsluitend bedoeld voor managementkosten, huisvestingskosten en andere bijkomstige zaken.

Dus even concreet, wat doe je met zo’n opmerking van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag?

  1. Neem de opmerking altijd serieus en ga er mee aan de slag. Hij komt niet zomaar bij je terecht.
  2. Ga in overleg met je opdrachtgever en bespreek welke mogelijkheden er zijn.
  3. Breng een goed advies uit naar de opdrachtgever en leg uit waarom je afwijkt.
  4. Koppel je antwoorden duidelijk terug naar de markt. Geef hen de gelegenheid, om in een tweede nota van inlichtingen, hierop te reageren.
  5. En de laatste stap is heel belangrijk: communiceer met de CVM. Leg uit welke stappen je hebt ondernomen en welke acties je hebt uitgezet. Vraag daarna ook om advies om te checken of dit de juiste manier was. Dan slaap je weer een heel stuk beter.

Wil jij meer weten over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag? Of heb je misschien een opmerking gehad en weet je niet hoe je verder moet nu? Kortom, kun je wel wat adviezen gebruiken? Bel, app of mail Leon:

leon@socialfacility.nl | +31 6 393 298 45 | lees nu ook ons magazine: Social Facility magazine – Social Facility