Ik heb mijn gedachte eens laten gaan over het personeel in de schoonmaak. Hoe kunnen we daar in de toekomst mee om gaan? De crisis die we denken te hebben over personeelstekort, is nog minimaal met hoe het over vijf jaar zal zijn. We krijgen een grotere krapte op de arbeidsmarkt. Waarbij we nu al stappen moeten zetten om de schoonmaakmedewerker te beschermen en omarmen.

De schoonmaker aan zet

De medewerker heeft de keuze waar hij wil werken en waar hij zich het fijnst voelt. Dat is vooral de plek waar hij het meest gewaardeerd wordt. Vaak wordt een schoonmaakmedewerker met de nek aangekeken of helemaal niet betrokken bij de werkvloer. Dat moet anders. Even hallo zeggen bij binnenkomst bijvoorbeeld, kan al een wereld van verschil maken.

Een nieuwe toekomst

Het organiseren van aanbestedingen, met het veranderen van een schoonmaakbedrijf, heeft geen toegevoegde waarde meer in de toekomst. Hoe kunnen je de medewerker vastpakken. En het hem naar de zin maken zodat ‘ie blijft waar hij is. Je moet zien te voorkomen dat hij naar een ander bedrijf, of zelfs andere branche, overstapt.

Blijf zitten waar je zit

Kijk maar eens naar jezelf. Als jij op een fijne werkplek zit, dan wil je daar toch ook blijven? Voor een schoonmaker is dat net zo. Met een aanbesteding wil het wel eens gebeuren dat de medewerker over gaat naar een ander bedrijf. Terwijl ze eigenlijk willen blijven op de plek waar ze goed zijn voor het personeel. In de CAO schoonmaak, artikel 38, staat dat huidige medewerkers over gaan naar de nieuwe dienstverlener. Zij blijven dus werken in hetzelfde pand. Maar als het schoonmaakbedrijf zelf zegt: “Blijf alsjeblieft bij ons.” En de schoonmaker heeft ook een goede klik met dat schoonmaakbedrijf. Zal hij of zij toch graag overwegen om te blijven. Wat betekent dat zij jouw pand verlaten.

De sleutel ligt bij de opdrachtgever

Wanneer je als opdrachtgever dus daadwerkelijk oog hebt voor jouw schoonmaakmedewerkers, kan je er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat ze graag bij jou in het gebouw blijven. Ongeacht voor wat voor schoonmaakbedrijf ze dan ook mogen werken. Uiteindelijk kiest de medewerker zelf waar hij of zij het allerliefste werkt.

De oplossing

Mijn idee is om niet meer af te rekenen op kwaliteit. Nee, we komen om werkomstandigheden van de schoonmaker te verbeteren. Nu doen we vier keer per jaar kwaliteitscontroles. Maar wat kunnen we daar aan veranderen:

  • We geven de schoonmaakmedewerker het vertrouwen dat één keer per jaar een technische meting voldoende is.
  • Vervolgens toetsen we regelmatig hoe het gaat met het welzijn van de schoonmaker. De werkdruk. Zich fijn voelen tussen collega’s. En bij de opdrachtgever.
  • Met minder controles, ontstaat er meer ruimte voor een medewerkers- tevredenheidsonderzoek. Of een werkdrukmeter.

We toetsen:

– Wat vindt mijn schoonmaakmedewerker belangrijk?

– Wat vindt hij of zij van het werk wat ‘ie doet? Waarin je dus kan zien of de medewerker wel gewaardeerd wordt. Dan is de kans nihil dat je straks niemand meer voor de schoonmaak hebt.

– En wat wil de schoonmaakmedewerker hierin?

De antwoorden op deze vragen, dát moet bij jou als opdrachtgever gaan leven.

Gelukkig

Als je dit voor elkaar krijgt ben jij als opdrachtgever ontzettend blij, want jij ziet immers een gelukkige schoonmaker die dolgraag wil blijven. Met het groeiend personeelstekort, is dit een oplossing waar we nu al op in moeten spelen. Om de branche te redden, maar ook om het te versterken en misschien zelfs wel te redden. Want als er geen schoonmaker is in jouw bedrijf, gaan jouw medewerkers klagen. Of ze krijgen uiteindelijk zelfs gezondheidsproblemen. Besef dus goed, dat je niet zonder de schoonmaakmedewerker kunt.

Wil je verder praten over de beleving van jouw schoonmaker? En hoe je dat kan onderzoeken? Neem nu contact op met Social Facility:

Leon@socialfacility.nl | 06-39 32 98 45 | www.socialfacility.nl

× Hoe kan ik je helpen?